کد مطلب:14657
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:8
تخطئه قياس در شيعه، به چه دليلي بود؟
تخطئة قياس در شيعه نه بدان جهت بود كه اصحاب حديث از اهل تسنن ميگفتندـ كه عبارت بود از عدم حجيت عقل به عنوان يكي از ادلّة شرعيّه در احكام ـ بلكه به دو جهت ديگر بود: يكي اينكه رأي و قياس، عمل به ظنّ است نه عمل به علم، تبعيّت از خيال است نه تبعيّت از عقل؛ ديگر اينكه مبناي لزوم رجوع به رأي و قياس اين است كه اصول و كليّات اسلامي وافي نيست، و اين، ظلم و يا جهل به اسلام است. درست است كه بيان احكام همة مسائل بطور جزئي و فردي نشده است و امكان هم ندارد، زيرا جزئيّات، غير متناهي است؛ ولي كليات اسلامي به نحوي تنظيم شده كه جوابگوي جزئيات بيپايان و اوضاع مختلف مكاني و شرائط متغيّر زماني است. عليهذا وظيفة يك فقيه اين نيست كه به لفظ جمود كند و حكم هر واقعة جزئي را از قرآن يا حديث بخواهد؛ و اين هم نيست كه به بهانة نبودن حكم يك مسأله، به خيالبافي و قَيّاسي بپردازد. وظيفة فقيه «تفريع» و ردّ فروع بر اصول است. اصول اسلامي در كتاب و سنت موجود است. فقط يك «هنر» لازم است و آن هنر «اجتهاد»، يعني تطبيق هوشيارانه و زيركانة كليات اسلامي بر جريانات متغيّر و زودگذر است.
مجموعه آثار شهيد مطهري ج1 – عدل الهي
شهيد مطهري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.